مفاهیم استاندارد IEC 61508 ایمنی کارکرد Safety و معیار SIL

مفاهیم استاندارد IEC 61508 ایمنی کارکرد Safety و معیار SIL

استاندارد IEC 61508 مجموعه ای از قوانین و دستورات ایمنی برای ساخت تجهیزات است تا بتوان ایمنی کارکرد صنایع را افزایش داد. امروزه این استاندارد بصورت بین المللی درآمده و در تمامی کشور ها و صنایع کاربرد فراوان دارد.
آشنایی با اصطلاحات بکار برده شده در استاندارد IEC 61508 
1- ایمنی کارکرد Safety Integrity بیانگر احتمال کارکرد ایمن یک تجهیز تحت شرایط تعریف شده و در یک بازه زمانی مشخص می باشد.
2- معیار SIL که مخفف Safety Integrity Level می باشد معیار درواقع درجه ای است که به یک تجهیز ازلحاظ ایمنی کارکرد داده می شود و دارای چهار گروه برای طبقه بندی می باشد که هرگروه درجه ایمن بودن تجهیز را برای کاربرد معرفی می کند.
 الف– SIL1 به معنی کاربرد درجایی که خسارت به تجهیزات و اموال کوچک است.
 ب- SIL2 به معنی کاربرد در جایی که خسارت به تجهیزات و اموال بزرگ است و امکان مجروح شدن افراد باشد.
ج- SIL3 به معنی کاربرد در جایی که مجروح شدن افراد و جراحت منجر به فوت وجود داشته باشد.
د- SIL4 به معنی کاربرد در جایی است که امکان فاجعه وجود دارد با مرگ و میر زیاد و صدمات جدی به محیط زیست.
اصولا SIL در چهار گروه طبقه بندی می گردد SIL4 بالاترین و SIL1 پایین ترین میزان ایمنی کارکرد را دارد. جهت تعیین سطح 1 تا 4 به پارامتر های PFH و PFD نیاز است که بیان کننده احتمال از کار افتادن یک کارکرد ایمن که باعث ایجاد خطر می شود است.
شرکت پترو ابزار دقیق آذرخش تامین کننده انواع ترانسمیتر دما Temperature Transmitter و ترانسمیتر فشار Pressure Transmitter شرکت ROSEMOUNT و همینطور PLC های شرکت SIEMENS دارای استاندارد IEC61508 با درجه بندی SIL های متفاوت در ایران می باشد.


تاریخ درج:1393/02/28
«« بازگشت