معرفی سیستم ها و تجهیزات مربوط به کنترل رطوبت در یک پروسه صنعتی

معرفی سیستم ها و تجهیزات مربوط به کنترل رطوبت در یک پروسه صنعتی

بطور کلی میزان بخار آب در هوا به نام رطوبت شناخته می شود. این پارامتر در مواقع بسیار برای پروسه های صنعتی پر اهمیت میگردد و اندازه گیری میزان دقیق رطوبت احتیاج به دانش و تجهیزاتی دارد که می توانند این کار را انجام دهند. جهت اشنایی با سیستم رطوبت نیاز به دانستن برخی از پارامتر ها می باشد که عبارتند از:
رطوبت نسبی :
مقدار رطوبتی که در هواشناسی و در زندگی روزمره از آن یاد میشود رطوبت نسبی است که از نسبت بخار آب موجود در حجم معینی از هوا در دمای مشخص t به وزن ماکزیمم بخار آبی که می‌تواند در همین حجم در دمای t داشته باشد به دست می‏آید .
رطوبت مطلق :
مقدار بخار آب موجود در واحد حجم از هوا را رطوبت مطلق می‌گویند. واحد آن گرم بر متر مکعب یا میلی گرم در لیتر است.
نقطه شبنم :
اگر دمای هوا به درجه‌ای برسد که در آن هوای مفروض صد در صد از بخار آب اشباع گردد فشار ثابت، چنین درجه‌ای به نقطه شبنم موسوم است.
ترانسمیتر دما و رطوبت:
در پروسه های کنترلی احتیاج به دستگاهی است که بتواند مقدار رطوبت را به پارامتری تبدیل نماید که بتوان آن را به سیستم های نمایشگر و یا کنترلر و PLC معرفی نمود و این دستگاه با نام ترانسمیتر در بازار موجود می باشد و عموما ترانسمیتر رطوبت به همراه دما ساخته می شود تا بتوان دما و رطوبت را در یک نقطه با هم داشته باشیم. سیگنال های ترانسمیتر ها بصورت صفر تا 10 ولت و یا 4 تا 20 میلی آمپر می باشند و عموما از ترانسمیتر های 4 تا 20 میلی آمپر استفاده می شود تا سیگنال دچار افت و اعوجاج نگردد. کارکرد آنها به این صورت است که رطوبت را بین صفر تا 100 درصد درنظر میگیرند و 4 تا 20 میلی آمپر را در این رنج تقسیم بندی می کنند. یعنی برای رطوبت صفر درصدی مقدار 4 میلی آمپر و برای رطوبت 100 درصد مقدار 20 میلی آمپر درنظر گرفته می شود. البته ترانسمیتر هایی نیز ساخته می شوند که خروجی آنها برای استفاده در شبکه های صنعتی سازگار شده اند و اطلاعات دما و رطوبت را بر روی بستر شبکه RS485 ، RS232 و Ethernet انتقال می دهند. ترانسمیتر ها در انواع مختلفی از لحاظ ظاهری ساخته می شوند مانند نوع دیواری (جهت نصب بر روی دیوار مانند گلخانه ، مرغداری ، اتاق های سرور ، مراکز پزشکی و جراحی ، اتاق منازل و ...). نوع غلاف دار (جهت نصب سنسور در داخل مخازن و محیط های سر بسته). نوع دفنی (جهت سنجش رطوبت خاک).
کنترلر دما و رطوبت:
نوع دیگری از کنترل دما و رطوبت توسط کنترلر ها می باشد که دارای خروجی رله می باشند و برای سیستم هایی مناسب است که لازم نیست مقدار خوانده شده به PLC و دیگر سیستم ها انتقال داده شوند بلکه باید دستگاه بتواند بطور خودکار دما و رطوبت را کنترل نماید . بطور مثال می توان رله ها را برای ارسال فرمان به دستگاه مه زن برای بالا بردن رطوبت وصل نمود و یا به یک فن برای تغییر در دما و رطوبت و یا ارسال فرمان به یک گرم کن (هیتر). نوع نصب این نوع کنترلر ها بر روی تابلو (پنل) می باشد.


تاریخ درج:1392/11/28
«« بازگشت